טעינת רכב חשמלי – המדריך המלא לשנת 2025
בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר כלי הרכב החשמליים בישראל ובעולם. הביקוש לרכבים שאינם מזהמים, חוסכים בדלק ומציעים חוויית נהיגה חדשנית, מביא עמו שינוי דרמטי גם בתחום תשתיות הטעינה. טעינת רכב חשמלי, שהייתה בעבר תחום מצומצם ונישתי, הופכת כיום לנושא מרכזי שכל בעל רכב חשמלי – או מי שמתכנן לרכוש אחד – חייב להבין לעומק.
המדריך המלא שלפניכם יסביר את כל מה שצריך לדעת על טעינה: מהן האפשרויות הקיימות, כמה זה עולה, מהו הזמן הדרוש לטעינה מלאה, אילו תקעים קיימים, מה ההבדל בין טעינה ביתית לציבורית, מהם חוקי המדינה בנושא, ואיך לבחור את הפתרון המתאים ביותר.
סוגי טעינה – ביתית, ציבורית, מהירה ואולטרה מהירה
רכב חשמלי ניתן לטעון באמצעות כמה סוגי מקורות:
• טעינה ביתית (AC) – איטית, מתבצעת לרוב באמצעות עמדת טעינה קבועה (Wallbox) המותקנת בבית. מתאימה למי שיש חניה פרטית. זמן טעינה: 6–12 שעות, תלוי ברכב ובספק החשמל.
• טעינה ציבורית רגילה (AC) – זהה לטעינה הביתית אך מתבצעת בתחנה חיצונית. קיימת בפריסה עירונית או במרכזים מסחריים.
• טעינה מהירה (DC Fast Charging) – טעינה בהספק של 50–100 קילוואט. ניתן לטעון 80% סוללה תוך 30–45 דקות. תחנות אלה קיימות בעיקר בתחנות דלק ובכבישים בינעירוניים.
• טעינה אולטרה מהירה (Ultra Fast / HPC) – טעינה בהספק של 150–350 קילוואט. מאפשרת טעינה של 20–80% תוך 15–20 דקות בלבד. מתאימה לרכבים שתומכים בטכנולוגיה זו בלבד (כגון BYD Seal, Hyundai IONIQ 6, Kia EV6).
עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית
הפתרון המומלץ לרוב בעלי הרכב החשמלי הוא התקנת עמדת טעינה ביתית. ההתקנה מתבצעת על ידי חשמלאי מוסמך, ודורשת חיבור ישיר מלוח החשמל הביתי.
סוגים עיקריים של עמדות טעינה:
• חד פאזי 16A / 32A – מתאים לרכבים עם טעינה איטית. הספק: 3.7–7.4 קילוואט.
• תלת פאזי 16A / 32A – מתאים לרכבים עם טעינה תלת-פאזית. הספק: 11–22 קילוואט.
רוב העמדות כוללות חיבור Type 2 (התקן האירופאי), הגנה מפני עומס וטעינה חכמה (כולל אפליקציה).
התקנה ביתית כוללת לעיתים גם שדרוג לוח החשמל או הגדלת זרם מול חברת החשמל, תלוי ביכולת החיבור של המבנה.
עמדות טעינה ציבוריות בישראל
בישראל קיימות כיום למעלה מ-3,000 עמדות טעינה ציבוריות, כאשר רובן ממוקמות במרכזים עירוניים, תחנות דלק, קניונים, חניונים של חברות נדל״ן ומרכזים לוגיסטיים.
החברות המרכזיות שמפעילות תשתיות טעינה הן:
• EV-Edge
• Kehilat Charging (כיל)
• Afcon Electric Transportation
• Dor-Alon Electric
• Gnrgy
• Better Charge / Car2Go
• EV Meter
באמצעות האפליקציות של החברות הללו ניתן למצוא את התחנה הקרובה, לבדוק זמינות שקע, להתחבר דרך Bluetooth או NFC ולשלם דרך האפליקציה או כרטיס טעינה.
עלויות טעינה – בבית, בתחנה ציבורית ובתחנה מהירה
אחת השאלות המרכזיות של כל בעל רכב חשמלי היא: כמה זה באמת עולה?
• טעינה ביתית – תלויה בתעריף החשמל הביתי. עלות ממוצעת: כ-0.52 ש״ח לקוט״ש. רכב עם סוללה של 60 קוט״ש יעלה כ-30 ש״ח לטעינה מלאה.
• טעינה ציבורית (AC) – כ-0.90–1.20 ש״ח לקוט״ש (כולל מע״מ).
• טעינה מהירה (DC) – כ-1.80–2.50 ש״ח לקוט״ש. משתלם כשצריך מהירות, אך יקר יחסית.
• טעינה אולטרה מהירה (HPC) – עלות גבוהה יותר, לעיתים עד 3 ש״ח לקוט״ש.
באופן כללי, טעינה בבית תמיד תהיה זולה יותר – עד פי 2–3 לעומת טעינה ציבורית או מהירה.
זמן טעינה לפי סוג רכב וסוג עמדת טעינה
הזמן הנדרש לטעינת רכב תלוי ב-3 פרמטרים:
- גודל הסוללה (בקוט״ש)
- הספק העמדה (קוט״ש לשעה)
- יכולת הקליטה של הרכב (AC או DC, חד/תלת פאזי)
דוגמאות:
• BYD Atto 3 – סוללה 60 קוט״ש
• ביתי חד פאזי: 9–11 שעות
• תלת פאזי: 5–6 שעות
• DC מהיר: 35 דקות ל-80%
• Hyundai Ioniq 5 – סוללה 77 קוט״ש
• DC אולטרה מהיר: 18 דקות ל-10–80%
• MG ZS EV – סוללה 50 קוט״ש
• AC רגיל: 8 שעות
• DC מהיר: 40 דקות
טעינה לפי סוג תקע (AC, DC, Type 2, CCS וכו')
שקע הטעינה הוא קריטי לבחירת העמדה הנכונה.
התקנים הנפוצים:
• Type 2 (AC) – התקן האירופי, הנפוץ בישראל.
• Type 1 (AC) – בעיקר רכבים יפניים ישנים.
• CCS2 (DC) – קומבו אירופי לטעינה מהירה.
• CHAdeMO (DC) – פחות נפוץ כיום, בעיקר בניסאן ליף.
הקפד לוודא שתואם לשקע ברכבך. ברוב המקרים, רכבים שנמכרים בישראל תומכים ב-Type 2 ו-CCS2.
טעינה סולארית – האם זה משתלם?
בעלי בתים פרטיים עם מערכת סולארית יכולים להוסיף עמדת טעינה חכמה שנטענת מהחשמל הסולארי.
יתרונות:
• טעינה כמעט חינמית בשעות היום
• חיסכון שנתי של אלפי שקלים
• סביבתית וירוקה
טיפים לשמירה על חיי הסוללה
- הימנע מטעינה מלאה ל-100% יום-יום – עצור ב-80–90%.
- הימנע מפריקה מוחלטת – אל תרד מתחת ל-10%.
- העדף טעינה איטית על פני מהירה.
- שמור על הטמפרטורה של הסוללה – בימים חמים, חנה בצל.
- בצע טעינה מלאה רק לפני נסיעות ארוכות.
- השתמש באפליקציה לניהול צריכה.
טעינה בעבודה ובחניונים משותפים
אחת הבעיות הנפוצות בישראל היא חוסר גישה לטעינה לבעלי דירות בבניינים משותפים או עובדים במקומות ללא תשתית ייעודית. הנה הפתרונות האפשריים:
• חניון משותף בבניין מגורים – ניתן לפנות לעמותת הדיירים ולבקש התקנת תשתית. החוק מחייב את נציגות הבית המשותף לא לאפשר סירוב בלתי סביר.
• חיבור דרך מונה פרטי – אפשרי בהתקנת מערכת שמודדת צריכת חשמל ומחייבת ישירות את הדייר.
• התקנה דרך חברת ניהול או ועד הבית – בתיאום מראש, ניתן להתקין עמדה אישית או קבוצתית.
• עמדות טעינה בעבודה – רבות מהחברות הגדולות (כגון אינטל, טבע, אמדוקס) מתקינות עמדות לעובדים. במקרים רבים מדובר בשירות חינם או במחיר מסובסד.
כיום גם משרדי ממשלה מקדמים התקנת עמדות בעבודה כחלק מתמריצים למעבר לתחבורה חשמלית.
רגולציה וחוקי טעינה בישראל
המדינה החלה להסדיר את התחום – והנה העדכונים החשובים נכון ל-2025:
• התקנת עמדות טעינה מחייבת חשמלאי מוסמך בלבד.
• בבתים משותפים – לא ניתן למנוע מהדיירים להתקין עמדה, כל עוד לא נפגעות זכויות אחרים.
• בתחנות דלק ציבוריות – נדרש רישוי מתאים והסדרים מול רשות החשמל.
• החזרים מס – חברות זכאיות לניכוי מע״מ על הוצאות טעינה לצורכי עבודה.
• תמריצים – חלק מהרשויות מעניקות סבסוד להתקנת תשתיות טעינה (למשל ת”א, מודיעין, כפר סבא).
• חובת סימון ופרסום – כל עמדה ציבורית חייבת להיות מסומנת, נגישה, ומתוחזקת.
כמו כן, החל מ-2025 יידרשו כל חניון חדש או מתחדש להכין תשתית לטעינה בכל מקום חניה.
השוואת שיטות טעינה לפי יעילות ונוחות
סוג טעינה | מהירות | עלות | זמינות | נוחות |
---|---|---|---|---|
טעינה ביתית (AC) | איטית | זולה | גבוהה | נוחה מאוד |
טעינה ציבורית (AC) | בינונית | בינונית | טובה | סבירה |
טעינה מהירה (DC) | מהירה | גבוהה | בינונית | טובה מאוד |
טעינה אולטרה מהירה (HPC) | מהירה מאוד | גבוהה מאוד | נמוכה | מצוינת – בעיקר בדרכים |